Головна | Реєстрація | Вхід | RSSВівторок, 07.05.2024, 00:18

Червономотовилівська ЗОШ І-ІІ ступенів Фастівського район...

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

З досвіду вчителів

/Конспект уроку з української літератури у 5 класі "Микита Кожумяка".doc

/Конспект уроку з української літератури у 7 класі.doc

ВІДДІЛ ОСВІТИ ФАСТІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Червономотовилівська ЗОШ І-ІІ ступенів
шкільний методичний кабінет

Система уроків української літератури у 9 класі

Григорій Сковорода

Методичні матеріали для вчителів української літератури

Червона Мотовилівка
2013 рік

Затверджено радою методичного кабінету Червономотовилівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Фастівського району (протокол № 5 від 05 березня 2013 року)
Система уроків української літератури у 9 класі. Григорій Сковорода. Методичні матеріали для вчителів української літератури/ Автор Л. А. Семенець . – Червона Мотовилівка: Червономотовилівська ЗОШ І-ІІ ступенів, 2013. – 44с.

У матеріалах висвітлено методику проведення уроків української літератури з теми «Григорій Сковорода» за технологією критичного мислення.
Матеріали розроблено вчителем української мови та літератури Семенець Л.А.
Видання призначене для вчителів української літератури.

ШМК, 2013

Система уроків у 9 класі з української літератури

Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали. «Сад божественних пісень», «Байки харківські», філософські трактати. Біблійна основа творчості Г. Сковороди та його вчення про самопізнання і «сродний труд». Повчальний характер і художні особливості притч зб. «Байки харківські»



Тема: Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітителя, поета. Його християнські морально-етичні ідеали.

Мета: ознайомити учнів із багатогранною видатною постаттю Г. Сковороди - філософа, просвітителя, поета; допомогти усвідомити ідейно-художні особливості його творів;
розвивати вміння коментувати прочитане, осмислювати й порівнювати життєві факти; спонукати учнів до висловлення власних роздумів про сенс людського життя;
виховувати прагнення до самопізнання та самовиховання відповідно до загально прийнятих морально-етичних норм.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрети письменника, виставка творів різних видань, ілюстрації художників до книг Г. С. Сковороди, афоризми філософа.
Методи, прийоми, форми роботи: учнівська презентація, міні-лекція, випереджувальні завдання, сенкан, бесіда…

Світ ловив мене, та не спіймав.

Г. Сковорода

Хід уроку

Організаційна частина. Створення позитивного настрою.
І.Фаза актуалізації
Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово учителя
Людське життя… Що це? Спалах зірки, бурхливе море, велика ковзаниця, тиха гавань чи крута гора… Кожному своє. І тільки від людини залежить , яким воно буде – достойним і щасливим чи складним, повним помилок і розчарувань.
Дорогі мої діти! Незабаром вам належить випурхнути з шкільного гніздечка у дорослий незнайомий світ, зробити важливий вибір. Сподіваюсь, що тема сьогоднішнього уроку ознайомить вас із людиною , життя і творчість якої стануть для вас невичерпним джерелом, мірилом, прикладом у вашому подальшому житті.

Якщо зійшлися ми сюди
Згасити чвари і пороки,
Ти станеш батьком і пророком,
Цілющий світ Сковороди.
Тут епіцентр добра й біди,
Тут перехрестя правди-кривди,
Це Україна… бродить привид –
Свята душа Сковороди.
О. Марченко

Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Ці поетичні рядки про Григорія Сковороду, філософа, поета, незалежного мислителя, мандрівника, педагога.
Саме цій видатній людині ми присвячуємо наш урок. Наше завдання – ознайомитись із життям і творчістю Г. Сковороди і спробувати розібратись, хто ж він такий – людина, про яку розповідають легенди, який дивував сучасників різнобічними талантами та енциклопедичними знаннями, ім’я якої стало символом мудрості.
Активізація опорних знань учнів.
Повернімося подумки у 2008 рік, коли на осінніх канікулах ми відвідали Національний історико-етнографічний заповідник «Переяслав» і зокрема побували в Меморіальному музеї Г.С.Сковороди.
( Учні пригадують поїздку до меморіального музею Сковороди в м. Переяслав-Хмельницький)



- Чи знайомі вам цікаві факти з біографії Г. Сковороди?
Пригадаймо ці незвичайні історії.
2. Повідомлення учнів (випереджувальне завдання).
1. Мандруючи, жив Сковорода за сонцем: вставав, коли воно сходило, а коли заходило за обрій, давав спочинок натрудженим ногам. Не захотів мати власної хати і взагалі якоїсь постійної домівки. Всеньке його багатство становила торба з книжками, рукописи й сопілка. І не одружився. Правда в одному селі, де він лікував хворого відставного майора( а лікував він словом, по-теперішньому кажучи, екстрасенсорно), в цього ніжного поета-музику закохалася красуня Олена, дочка цього майора. Григорій відповів їй взаємністю, і вже йшлося до весілля. Але поет-філософ вагався, бо не уявляв свого життя без мандрів. «Так це я втрачу волю, а що варте життя без неї?» - сказав він. І перепросивши наречену та вилікуваного ним батька, сердечно подякувавши за гостину, подався він далі курними шляхами і стежинами степової Слобожанщини.
2. На 72-ому році життя Сковорода пішки пройшов понад триста верств аж на Орловщину, де мешкав його учень і приятель Михайло Ковалинський. Радісною була зустріч щирих друзів, непомітно минав час у задушевних розмовах, та настала пора вертати в рідні краї, і поет-філософ рушив додому. Надвечір одного дня зупинився в селі Іванівці. З цієї нагоди, вшановуючи поважного гостя, господар запросив гостей. Серед своїх прихильників Сковорода був веселим, балакучим. А після вечері вийшов у сад і край шляху став копати яму. «Що се ви робите?» - запитали його здивовані друзі. «Та ось копаю собі могилу, бо настав мій час», - наче про щось буденне відповів той. Коли ж гості роз’їхалися, філософ помився, зодягнув чисту полотняну білизну, ліг на лаві, схрестив руки на грудях і …заснув навіки. Передбачивши свою смерть, помер великий мудрець так просто, як жив.
( За Б. Степанишиним)

Робота з епіграфом.
«Світ ловив мене, та не спіймав», - такі слова заповів викарбувати філософ на своїй могилі. Про що свідчать ці рядки епітафії? Відповідь на це питання знайдемо у життєписі та творчості Сковороди.

ІІ Фаза усвідомлення , опрацювання нового матеріалу

1.Учнівська презентація
Перші біографи Г. Сковороди, які особисто зустрічалися з ним, відзначали: «Вище середнього зросту, у сірій селянській свитині, з торбою за плечима… Він так і мандрує ото від одного хутора до другого, від села до села…





2. Слово вчителя
У геніїв завжди прості біографії. Вийшов Сковорода із самих глибин народу. Син простого малоземельного козака з села Чорнухи. До речі, дід і прадід мали прізвище Скора Вода, так охрестили їх за відчайдушну вдачу та сміливість, жваву їзду на коні. Згодом у реєстрі зафіксували «Сковорода», однак майбутній філософ говорив, що ця річ у господарстві не остання.
Майбутній філософ народився в сім’ї Пелагеї та Сави Сковороди. Григорій від природи мав чудовий голос і музичний хист, вправно грав на скрипці, флейті, сопілці, бандурі.
Початкову освіту здобув у місцевого дяка. Навчався в Чорнуській церковнопарафіяльній школі. Був солістом у церковному хорі; це разом із винятковими здібностями до навчання відкривало йому дорогу до підготовчого класу Київської академії.


3. Повідомлення учня про Київську академію (випереджувальне завдання)
Київська академія була першим вищим навчальним закладом в Україні. 1631 р. видатний український церковний і культурний діяч Петро Могила об’єднав Київську братську школу, засновану 1615 р., зі школою Києво-Печерської лаври в єдиний Києво-Могилянський колегіум, який від 1694р. став називатися Київською академією.
Література, музика, живопис, архітектура ХVII-XVIII ст. безпосередньо пов’язані з історією Київської академії, яка давала не лише добру світську освіту, а й високе патріотичне виховання. Сюди їхали вчитися з Петербурга й Москви, Білорусі й Польщі, Молдови та Румунії, Сербії. Саме в 1734 р., коли Г. Сковорода прийшов у Київську академію, там перебував М. Ломоносов, працюючи в академічній бібліотеці.



1745 р. з місією генерала Вишневського Сковорода виїхав до Угорщини в м. Токай. Тут йому відкривається можливість вивчати Європу, «знайомитися найперше з людьми, вченістю і знаннями». Відвідав Німеччину, Австрію, Словаччину, Польщу, Угорщину.
Слухав лекції знаменитих німецьких професорів, опановував різні філософські системи, придивлявся до життя європейців. У 1750 році повернувся «у затінок рідних верб».
У далеких мандрах надбав єдине багатство – знання, що змусило говорити про нього як про одного з найерудованіших людей не тільки України, а й усієї Російської імперії.
Восени 1751 р. Сковорода робить останню спробу закінчити академію і відновлює навчання в останньому, богословському, класі. Учителями його були педагогічні, наукові й літературні знаменитості XVIII ст. – письменник М.Довгалевський, філософ М. Козачинський, письменник і церковний діяч Г. Кониський, філолог, земляк із Золотоноші С.Тодорський, у якого досконало вивчив німецьку, грецьку та староєврейську мови.
У чотирирічному богословському класі Г.Сковорода провчився лише два роки, так і залишившись «студентом богословських наук», як іменують його пізніші документи.
5. Перегляд учнівської презентації (слайди 6-11) з коментарями вчителя.
6. Слово вчителя
Від покоління до покоління передаються оповіді про цільність натури і громадянську принциповість Григорія Сковороди. Ось, наприклад, один із переказів про те, як звернулись якось до нього ченці Києво-Печерської лаври, знаючи його як ученого: «Доволі блукати по світу! Час причалити до гавані: нам відомі твої таланти, свята лавра прийме тебе, як мати своє чадо, ти будеш стовпом церкви і прикрасою обителі». У відповідь почули: «Ах, преподобні! Я стовпотворіння помножувати собою не хочу, досить і вас, стовпів неотесаних, у храмі Божому»
У відповідь на пропозицію харківського губернатора стати чиновником Сковорода відповів: «Світ подібний до театру. Щоб грати в театрі з успіхом і похвалою, беруть ролі за здібностями. Після великого випробування себе я побачив, що не можу представляти в театрі світу жодної особи, крім низької, простої… я обрав собі цю роль - і задоволений».
У спокусливі сіті заради «панства великого», «заради лакомства нещасного» він так і не дався. Тому з повним правом заповів викарбувати на своїй могилі слова: «Світ ловив мене, та не спіймав».
Життя і слово українського мислителя в подальшому мало потужний вплив на розвиток освіти, науки й культури. Своєю діяльністю він прискорив відкриття першого університету в Україні. Коли молодий дворянин Василь Каразін узявся за організацію Харківського університету, його заходи увінчались успіхом саме тому, що більшість із тих, хто вніс нечувану на той час суму – 618 тисяч карбованців сріблом, були учні, знайомі та друзі Григорія Савича.
7. Робота з таблицею Міні-лекція учителя про Г. Сковороду як просвітника-демократа з використанням таблиці

Загальна характеристика
просвітницьких поглядів Г.Сковороди

Критерії Особливості
Особистісні якості Поєднання високої освіченості з життєвою мудрістю.
Зневага до багатства, засудження жадоби до наживи.
Послідовність в обстоюванні своїх переконань, безкомпромісність.
Духовна свобода.
Неприйняття суспільних порядків, які призводили до занепаду духовних цінностей.
Протест проти несправедливості, зла, соціальної нерівності, ницих пристрастей.
Віра у всемогутність людського розуму. Гуманізм.

Переконання Справедливе суспільство постане на грунті освіти, пізнання людьми себе.
Матеріальні відносини і стосунки між людьми регулюються додержанням моральних принципів.
самопізнання – універсальний спосіб моральної перебудови світу.
Щастя доступне всім і кожному.
Щастя людини у «сродній праці».
Людина не може бути щасливою, якщо чинить усупереч своїй природі.
Веління природи – це веління Бога.

Філософське
вчення Концепція трьох світів:
Макрокосмос – Всесвіт;
Мікрокосмос – людина;
Світ символів – Біблія.
Усі світи складаються з двох натур:
Внутрішньої (духовної) – вічної, яка ототожнюється з Богом і зовнішньої (матеріальної) - мінливої



Творчий доробок Г. Сковороди є надбанням не тільки української, а й світової культури.
Це цілий світ, де кожен може знайти для себе багато чого цікавого і повчального.
Особливої уваги заслуговують філософські твори Григорія Савича. Відомо близько 20 його філософських трактатів:
- «Розмова п’яти подорожніх про справжнє щастя в житті»
- «Розмова,що зветься Алфавіт, або Буквар світу»
- « Діалог, ім’я йому потоп зміїний» та ін.
Ми заговорили про філософію. А що таке філософія, що вона вивчає?
Теоретична довідка.
Слово «філософія» в перекладі з грецької мови означає «любов до мудрості»
Філософія – це наука про найбільш загальні закони розвитку природи,людства та мислення.
Трактат – це науково-літературний твір, присвячений обговоренню якогось одного питання.
Саме філософію Сковорода вважав тією міфічною провідною ниткою Аріадни, що допомагає людині вийти з найскладнішого становища в житті.
8. Коментоване читання трактату «Розмова, звана Алфавіт, або Буквар світу», зокрема «Байки про котів».
- Що означає «робити те, що дано нам природою»?
- Чи згодні ви з цією думкою?
- Далі в трактаті Сковороди говориться: «Багато хто,потоптавши природу, вибирає для себе ремесло наймодніше й найприбутковіше, але сим вони лише ошукують себе. Прибуток не є утіха, але мусить слугувати для задоволення тілесних потреб, а коли се й утіха, то не для серця, утіху матимете в спорідненій праці».
- Яка ваша думка щодо цього і наскільки вона сучасна?
Коментар учителя
Отже, ідея «сродної праці», яку висунув більше ніж два століття тому Григорій Сковорода, здатна допомогти нам і сьогодні. І не тільки ця ідея, а й багато інших можуть стати своєрідним дороговказом – про щастя, чесність, самопізнання та самовдосконалення. Його мудрі життєві настанови стали афоризмами.





9. Обговорення афоризмів.
- Яке з цих висловлювань вам найбільше до вподоби?
- У правильності якого вже змогли переконатися?
- Чи актуальні ці висловлювання в наш час?
ІІІ Фаза рефлексії
Закріплення знань, умінь та навичок.

1.Створення асоціативного куща «Людина семи талантів» .

поет філософ


Сковорода
байкар

співак

2.Сенкан «Сковорода»
Приклад
Сковорода
Неповторний, геніальний (обдарований, знаменитий, талановитий)
Віршував, творив, мандрував (писав, перекладав, навчав, прагнув, мріяв, не корився)
Пропагував ідеї гуманізму, просвітництва(виніс присуд вадам суспільства)
Філософ (патріот, байкар)

3.Акровірш
С – скромний, серйозний
К – кмітливий
О – освічений
В – вільнолюбивий
О – обдарований
Р – розумний
О – об’єктивний
Д – допитливий
А - активний

Підсумок уроку
Незакінчене речення
• Я захоплююся особистістю Сковороди, бо …
• У творчості Сковороди я відкрила для себе …
• Твори Г. Сковороди не втратили актуальності в наш час, тому що …
Кошик сподівань
Чи справдились мої очікування?
• Я все зрозумів 
• Мені дещо незрозуміло :-О
• Мені складно зрозуміти :-?
Домашнє завдання
Вивчити біографію Г. Сковороди, вміти розповідати про його християнські морально-етичні ідеали. Законспектувати думки з «Розмови…», які найбільше вразили.
Вивчити напам’ять 5 афоризмів Г. Сковороди, уміщених у хрестоматії (на вибір).

Додатки до уроку

Учнівська презентація ( в електронному варіанті)

Алгоритм складання сенкана
Тема – одне слово – іменник.
Опис теми – два слова – прикметники.
Опис дії у межах заданої теми – три слова – дієслова.
Фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення автора до цієї теми.
Синонім – узагальнення до першого слова

Акровірш
Акровірш – поетичний твір, у якому початкові літери кожного віршового рядка, прочитувані зверху вниз, розкодовують слово чи фразу, присвячену певній особі або події.
Словник -довідник
Просвітник – пропагандист прогресивних ідей, знань, культури та ін..
Демократ – прихильник демократії – форми політичної організації суспільства, за якої верховна влада належить народові
Філософія – це наука про найбільш загальні закони розвитку природи,людства та мислення.
Трактат – це науково-літературний твір, присвячений обговоренню якогось одного питання.

Портрети Григорія Сковороди



Тема: Г. Сковорода «Бджола і Шершень», «Собака і Вовк». Робота над змістом байок-притч. Повчальний характер і художні особливості притч збірки «Байки харківські»
Мета: поглибити знання учнів про творчість Г. Сковороди, ознайомити з його байками; вчити з’ясовувати їх особливості, визначати спорідненість з філософськими творами;
розвивати вміння розкривати алегорію байок ,визначати мораль;
виховувати високі моральні якості.
Учні повинні знати: зміст байок «Бджола і Шершень», «Собака і Вовк»; особливості байок Г.Сковороди, що таке афоризм, напам’ять кілька афоризмів.
Учні повинні вміти: аналізувати байки-притчі Г.Сковороди, сформувати власне розуміння і довести актуальність творів у наш час.
Тип уроку: комбінований
Форми, методи, прийоми: літературний диктант, асоціативне коло. випереджувальне завдання, читання з передбаченням, незакінчене речення, метод ПРЕС, валіза, міні-лекція вчителя.
Обладнання:
Портрети Г. Сковороди, Езопа, Федра, Лафонтена; запис розспіву «Херувимська» Г. Сковороди; роздатковий матеріал «Алгоритм аналізу байки».


Не зневажай байкарства – його любили ще древні.
Г. Сковорода
Хід уроку
Організаційна частина. Створення настрою.
(звучить розспів «Херувимська» Г. Сковороди)
І Фаза актуалізації
Мотивація навчальної діяльності.
Гаслом сьогоднішнього уроку будуть слова: «Працюй, розмірковуй, твори, навчайся сам і навчи товариша».
Розпочнемо наш урок із скарбнички мудрості
Скарбничка мудрості
Учні читають напам’ять афоризми, які найбільше сподобалися, і пояснюють свій вибір.
Активізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
1.Літературний диктант
1. Г.С.Сковорода народився в селі … (Чорнухи).
2. 12-річним залишив свій дім і вступив до … (Києво-Могилянської академії).
3. Разом із генералом Вишневським їде до … (Угорщини).
4. У Переяславському колегіумі викладав … (піїтику).
5. Був приватним учителем у поміщика …(Томари).
6. Ченці Києво-Печерської лаври запропонували Г.Сковороді … (чернечий сан).
7. Мандрував Сковорода шляхами Лівобережжя … років (25).
8. Написав збірку ліричних творів … («Сад божественних пісень»).
9. Написав збірку байок …( «Байки харківські»).
10. Продовжіть назву філософського твору «Розмова,звана…Алфавіт, чи Буквар світу».
Взаємоперевірка робіт.
2. Складання асоціативного кола «Слушні думки» з «Розмови…»

• «Природа – всьому початкова причина і рушійна сила…»
•«Праця – живий і невсипущий рух… Багато хто, потоптавши природу, вибирає для себе ремесло наймодніше і найприбутковіше, але сим лише ошукує себе».
• «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за своє споріднене діло і бути з ним у злагоді з загальною потребою».
• « Любов…найдорожчий скарб, радість, життя і слава… Міцна і вічна любов виникає із спорідненості вічних душ, які зміцнюються їх доброчесністю…»
• «Основа нашого щасливого буття на землі - «здорова душа».
• «Сам довго навчайся, коли хочеш навчити інших»
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
На початку уроку ми слухали один із музичних творів Григорія Сковороди і були вражені його талантом композитора. А сьогодні нам належить ознайомитись із ще однією гранню таланту Г.Сковороди – письменника-байкаря.
Ми прочитаємо його байки «Бджола і Шершень», «Собака і Вовк», з’ясуємо їх художні особливості, визначатимемо мораль.
ІІ фаза усвідомлення, опрацювання нового матеріалу
1. Літературознавча розминка
• Пригадайте, що таке байка?
• Назвіть її жанрові особливості.

2. Екскурс в історію байки (випереджувальне завдання) .
Упродовж майже тридцяти століть байка була улюбленим жанром читачів, завжди стояла на сторожі загальнолюдських ідеалів і нещадно висміювала людські вади. Найвидатніші байкарі світу: Езоп, Федр, Лафонтен, Крилов, Глібов та інші – вірили в людину, її високе призначення на землі, мріяли бачити людство духовно багатшим, досконалішим.
Першим байкарем був грек Езоп.


Це напівлегендарна, напівреальна особа, справжнє буття якої викликало багато сумнівів ще за античних часів. Є багато цікавих фактів про життя Езопа, горбатого,некрасивого раба вчителя філософії Ксанфа. Легенди переказують, що раб був розумнішим за свого господаря. Пізніше Езоп отримав волю і служив при дворі лідійського царя. Йому приписують майже всі сюжети античних байок, які дійшли до нас.
Новий літературний період розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа римським поетом Федром (І ст. до н.е.)



У центральній Європі цей жанр особливо став відомим у другій половині ХVІІ ст.. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена.



Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури. Його байки – це жива і яскрава картина всіх прошарків французького суспільства ХVІІ ст..
У Росії байка стає особливо популярною з середини ХVІІІ ст.. Найвищий злет російської байки – в творчості І.А.Крилова.

3. Міні-лекція вчителя.
Байка широко побутувала в Україні ще в ХVІІ ст. Її використовували в курсах риторики та піїтики, цим жанром часто послуговувались у своїх проповідях Йоаникій Галятовський, Антоній Радивиловський. Але значно поширенішими на той час були притчі, яких чимало знайдемо в Біблії. Отож байкарська творчість Г.Сковороди постала на грунті давньої традиції. Проте найважливішим джерелом своєї творчості, і байкарської зокрема, Григорій Савич вважав Біблію.
Як бачимо Г. Сковорода мав попередників, але його називають зачинатилем української байки. Саме він виділив байку в окремий самостійний жанр.
У 1769-1774 рр. письменник створив 30 оповідок, що склали знамениту збірку «Байки харківські».
Перші 15 написано «у сьомий десяток нашого століття», ймовірно у 1769р., після вигнання із Харківського колегіуму, коли філософ усамітнився на хуторах побіля Харкова. Решту 15 завершено в 1774р. в селі Бабаях. Жанр байки не був тимчасовим захопленням Сковороди: фабульні алегорії з настановами трапляються і в його філософських трактатах.
Оригінал збірки байок, подарований Г. Панкову, не зберігся, а з численних списків до нас дійшли лише три. Вперше збірка була надрукована в 1867 р. у Москві. А сучасною українською мовою перекладена лише в 1946 р.
Улюблена філософська тема Сковороди – природовідповідність. Щастя трудитися за своїм природним обдарованням: «Природа наснажує до діла і змушує до праці, роблячи її солодкою» («Розмова, звана Алфавіт, або Буквар світу»). Проаналізуймо, як ця тема потрактовується в байці «Бджола і Шершень»


4.Читання байки в особах

Бесіда
- Розкрийте алегорію байки. Кого мав на увазі Г.Сковорода в образі Бджоли і Шершня?
- У чому вбачає щастя кожен персонаж?
- Яка головна думка твору?
- Які особливості сюжету цієї байки? (діалог, суперечка)
- Чи погоджуєтеся ви з життєвою позицією Шершня?
- Які особливості байки Сковороди ви помітили?
Підводжу дітей до думки, що одна з особливостей байок Сковороди у моралі, яку автор називає силою; в ній головна думка твору. Дуже часто сила більша обсягом за саму байку і переростає в самостійний твір.

5. Робота в групах
Завдання групам: визначити і схематично оформити
1. група – «Жанрові особливості байки»;
2. група – «Особливості байок Сковороди».

5. Самостійне читання учнями байки «Собака і Вовк», аналіз байки за алгоритмом (роздатковий матеріал), письмова відповідь на питання:
• З якою метою Вовк хотів подружитися із Собакою?
• Чому Собака не захотів мати такого друга?
• Яка алегорія твору?
• Яку ідею проголошує Г.Сковорода в силі?
Учні зачитують відповіді.

ІІІ фаза рефлексії
1. Творче завдання «Читання з передбаченням»
Вчитель зачитує сюжетну частину байки, а силу дев’ятикласники додумують самостійно.
Заслуховується кілька відповідей, після чого читається варіант Сковороди і порівнюється, хто зі школярів був найближчим до оригіналу.
( Тексти байок: «Жаби», «Голова і Тулуб», «Чиж і Щиглик», «Олениця і Кабан». «Орел і Черепаха», «Колеса часовії», «Мурашка і Свиня» та ін.)
2. Незакінчене речення
• У байках Сковороди прославляється ….
• У байках Сковороди засуджується ….
(прославляється скромність, чесність, працьовитість, звучить осуд паразитизму, пихи.
Друга група байок розкриває тему «сродної праці» та місця людини в суспільстві.)

3. Метод ПРЕС
• Мені здається, що байки Сковороди про нас, жителів ХХІ століття,
• тому що…
• Наприклад…
• Отже..

4. Валіза
Кожен стисло записує на папері відповідь на питання: «Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримав на уроці, візьму з собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, контрольної роботи?»
Папірці з відповідями складаються в уявну валізу.
(Матеріал для вчителя, щоб скорегувати, спланувати наступні уроки)

Підсумок уроку Оцінювання навчальних досягнень учнів
Ми ознайомилися з частиною байкарського спадку Г. Сковороди, доторкнулися до мудрості, що нею пересипані невеличкі за обсягом, але глибокі за змістом байки письменника.
Домашнє завдання: виписати перлини мудрості з байок Г. Сковороди, написати твір-мініатюру «Український Езоп», повторити вивчене у 8 класі про лірику (види, жанри)

Додатки до уроку

1. Портрети байкарів

Езоп (У ст. до н.е.) Федр ( І ст. до н.е.) Лафонтен (ХУІІ ст.)

2. Алгоритм аналізу байки

• Тема, проблема твору.
• Сюжет (зміст).
• Смисл алегоричних образів.
• Зображувально-виражальні засоби.
• Єдність (відповідність) змісту і форми.
• Головна думка (ідея, сила) байки.

3. Словник-довідник

Байка – коротке, переважно віршоване оповідання дидактичного характеру, один з різновидів ліро-епічного жанру. Складається з оповідної частини (сюжет) та повчання (мораль, сила)
Притча – повчальна алегорична оповідь, у якій фабула підпорядкована моралізаційній частині твору. На відміну від багатозначності тлумачення байки, у притчі зосереджена конкретна дидактична ідея.
Дидактизм – повчальність.
Алегорія (інакомовлення) – спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями.

Тема :Із Збірки «Сад божественних пісень» «Всякому місту – звичай і права»,
«De libertate», «Вступні двері до християнської добронравності», афоризми (наявні у всій творчості). Біблійна основа творчості Г. Сковороди
Мета: ознайомити учнів ще з однією гранню таланту Г. Сковороди – поетичною творчістю; показати багатство тематики та мотивів;
розвивати вміння аналізувати ліричний вірш, стимулювати учнів до альтернативних здогадів та припущень;
виховувати бажання гідно прожити життя, активну громадянську позицію.
Учні повинні знати: зміст філософського трактату «Вступні двері до християнської добронравності»; напам’ять «Всякому місту – звичай і права, кілька афоризмів (на вибір); художні засоби,вивчені раніше; особливості аналізу ліричного твору.
Учні повинні вміти: коментувати філософський трактат «Вступні двері до християнської добронравності»; аналізувати поезії, передбачені програмою; демонструвати розуміння глибини творчості Сковороди.
Тип уроку – закріплення знань, умінь та навичок.
Методи та прийоми: прогнозування, асоціативний кущ, дослідницька робота учнів, евристична бесіда, міні-лекція з використанням таблиці.
Обладнання : тексти творів Г. Сковороди, таблиці, ілюстрації до творів.

… в багатьох будинках висять його портрети;
всякий письменний малоросіянин знає про
нього;… мандрівні співці засвоїли його пісні;
… нерідко можна зустріти натовп народу,
який оточує групу цих рапсодів і з сльозами
зворушення слухає: «Всякому місту – звичай
і права».
М Костомаров

Хід уроку
І фаза актуалізації.
Перевірка домашнього завдання.
Невтомний шукач істини та краси в житті, Григорій Савич залишив нам чималу літературну спадщину. На попередньому уроці ми ознайомились із байками філософа.
1. Бліц-опитування.
- У яких жанрах творив Г.Сковорода?
- Як називається збірка його байок?
- Скільки творів увійшло до збірки?
- Які теми порушує Г.Сковорода в байках?
- У якій байці порушено проблему «сродної праці»?
- Яка тема байки «Собака і Вовк»?
2. Читання творів-мініатюр «Український Езоп»
Зауваження, поради, оцінка товаришів та вчителя

Слово учителя
Книга, яка завжди була з філософом, з якою звіряв свої думки, вчинки, життя, - Біблія.
Це було джерело, з якого випливали його твори - з книг святого Письма: Буття, Вихід, Псалтир, Пісня над піснями, Приповісті Соломона, Мудрість Сираха…, а найчастіше – Псалми Давидові.
За словами самого Сковороди, його поезія проростала із зерен Священного Письма. Усі свої почуття й роздуми поет скеровував до особи Ісуса Христа.
3. Прогнозування.
- Як ви гадаєте, які теми окреслено в поезії Г. Сковороди? Запишіть до зошита.
( щастя, добро, любов, призначення людини, свобода, духовність, природа)
Пропоную перевірити ваші здогади і долучитися до світлиці душі поета.

ІІ фаза усвідомлення, опрацювання нового матеріалу
1. Міні-лекція з використанням таблиці
Переяславський період – важлива віха в житті Г. Сковороди. На власні очі він спостерігав свавілля й жорстокість поміщиків Численні враження і живі картини, нагромаджені в ці роки, письменник осмислює й узагальнює в літературній творчості. Він складає вірші, в яких виявив себе талановитим і своєрідним поетом-ліриком, поетом-філософом.
Написані в переяславський період і пізніше (1753-1785рр.), поетичні твори об’єднує за жанрово-тематичними ознаками у збірку «Сад божественних пісень». Їм властиві поетичне і тематичне розмаїття, глибина думки, яскрава образність, символізм.
• Які види лірики вам відомі?
• Які жанри розрізняють у ліриці?
(Звертаю увагу дітей на таблицю)
Жанрово-тематичні особливості збірки «Сад божественних пісень»

Тематика Жанри Твори
Оспівування природи, краси навколишнього світу (пейзажна лірика) Власне пісня (за мелодикою найближчі до народної пісні)
романс «Ой пташино жовтобока»
«Гей, поля, поля зелені»
«Весна люба, гей прийшла»
«Вже хмара пройшла. Райдуга в небі грає» тощо
Роздуми про людське життя
щастя, моральні цінності,заклик до самопізнання
(філософська лірика)
Критика людських і суспільних вад Власне пісня

Сатирична пісня «Хто серце чистий і душею»
«Щастя, де ти живеш?»
«О спокою наш небесний»

«Всякому місту – звичай і права»
Оспівування дорогих людей панегірики «Їдеш, хочеш нас лишити»
«На день народження Василя Томари»
Заклик до свободи, осуд панівної верхівки
(громадянська лірика) оди «Похвала бідності»
«De libertate»
Прагнення до високих ідеалів
Глибина людської суті
Христос – ідеал людини Канти
псалми 1-а, 4-8-а, 17-а
2-а,15-а,16-а, 22-а.
Що ж об’єднує всі поезії Сковороди - власне пісні, оди, панегірики, канти і псалми?
Безперечна наспівність, медитативність (роздумливість), філософський характер – про високе призначення людини на землі.
Звертаю увагу дітей, чи підтвердилися їх міркування. Дописати теми, які не записані ними раніше.

2. Складання асоціативного куща «Теми поезії Сковороди»

любов духовність
щастя свобода

вади природа
людини Теми поезії Сковороди
ідеал
самопізнання людини



3. Робота над змістом пісні 10 – «Всякому місту – звичай і права»
Прослуховування аудіозапису пісні Возного з п’єси «Наталка Полтавка»
Пісня, яка щойно прозвучала, була надзвичайно популярною, ввійшла в репертуар кобзарів і лірників як народна. Вона була відома широкому загалові в багатьох рукописних списках. Є думка, що й музику на ці слова створив сам автор.
Своєрідно переробив і використав цю пісню І. Котляревський у своїй п’єсі «Наталка Полтавка». Він залишив у творі сатиру з метою викрити ницу мораль виборних і возних.
Оригінал значно глибший за своєю суттю.
Тепер послухаємо читання поезії Сковороди.
Виразне читання напам’ять поезії учнем.

4. Евристична бесіда.
Про що цей вірш? Скажіть лаконічно.
Користуючись таблицею, визначте вид лірики, її спрямування (філософська, сатиричне спрямування)
• У якій строфі автор говорить про різноманітність людських смаків?
• Які людські та суспільні риси засуджує?
• Назвіть ці риси і доберіть відповідні рядки з поезії
а) про спосіб життя, інтереси і прагнення поміщиків та купців;
б) про тлумачення чиновниками законів з вигодою для себе;
в) про прислужників і підлабузників;
г) про систему освіти, яка завдавала учням великих мук
• Які рядки свідчать про глибокі роздуми ліричного героя над своїм життям?
• Які художні засоби використано в поезії?
5. Дослідницька робота учнів.
Художні засоби Цитати
епітети прудкий (Федір-купець)
нав’язливих (дум)
порівняння Совість, як чистий кришталь
Дім,як вулик
метафори Тих непокоїть Венерин Амур
Повтор, епіфори Я ж у полоні нав’язливих дум
Лише одне непокоїть мій ум
Риторичні питання Хто ж бо зневажить страшну її сталь?
антитеза Мужик - цар
інверсії Дім свій, стягає поля, ладить юриста
фразеологізми Пошитися в дурні, голову крутити, тріщить голова

• У чому автор вбачає сенс життя?
• Чи застаріли думки Сковороди в наш час?
6. Робота над змістом поезії «De libertate»
В Біблії сказано: «Не складайте скарбів на землі». Життєва суєта не дає можливості людині збагнути суть життя. Смерть не обирає ні часу, ні звання. Вона карає однаково всіх. Г. Сковорода зробив правильний висновок, що тільки та людина, яка керується законами совісті, може бути щасливою.
І найвищим благом людини Сковорода вважає свободу, яку яскраво описав у вірші
«De libertate» («Про свободу»). Дата написання поезії невідома, до збірки «Сад божественних пісень» вона не ввійшла, однак написано твір у складні для України часи, коли говорити про свободу було небезпечно.
Виразне читання поезії учнем.

7. Самостійний аналіз поезії учнями за поданим планом.
1. Що таке свобода і як розумієте це поняття ви?
2. Чим є свобода для Г.Сков

Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024